Kijk eens om u heen
U loopt hier door Ruischerbrug.Voor u ligt het Damsterdiep. In de vroege middeleeuwen (circa 1425) aangelegd om een goede scheepvaartverbinding tussen Groningen en de open zee te realiseren. De oude verbinding via het Reitdiep verzandde steeds meer en vaker. En de route naar open zee via het Damsterdiep was veel sneller. Vroeger ging het merendeel van het handelsverkeer via waterwegen. Ook al omdat hier in deze streken de weinige doorgaande landwegen in de winterperiode vrijwel onbegaanbaar werden. Daarnaast of misschien wel als hoofdtaak moest het Damsterdiep voor afwatering van de omliggende polders zorgen. In deze streken had men geregeld ernstige wateroverlast. Soms wel het halve jaar. Vanuit het zuiden voerde de Hunze water aan en vanuit het noorden kwam water deze kant op omdat daar het Hogeland ligt.
Gaande de eeuwen werden de schepen steeds groter zodat het Damsterdiep herhaaldelijk verbreed moest worden. Ruim honderdvijftig jaar geleden besloot men, vanwege die steeds grotere schepen dat er een nieuwe brede verbinding tussen Groningen en Delfzijl moest komen. Het zogenaamde Groot Scheepvaartkanaal, dat al heel snel werd omgedoopt tot het Eemskanaal (1876).
Verdwenen bruggen
De aanleg van het Eemskanaal had heel wat voeten in de aarde. Het kanaal zou dwars door boerenbedrijven en ook door dorpen gaan lopen. In het ontwerp was daarom een groot aantal bruggen opgenomen. En die werden ook gebouwd. Hier in Ruischerbrug kwamen er daardoor drie bruggen op een rij te liggen: de bestaande brug over het Damsterdiep, de nieuwe brug over het Eemskanaal en de nieuwe brug over de (opgeschoven) Borgsloot. Toen na verloop van tijd het Eemskanaal verbreed moest worden, omdat de schepen steeds groter en breder werden, werden een aantal bruggen vervangen door pontjes. Dat gebeurde weer onder veel protest. Nog weer een aantal jaren later, bij nog weer een verbreding van het Eemskanaal, verdwenen ook de pontjes. Een heleboel gehuchten en streekjes raakten zo afgesneden van het (moeder)dorp. Idem de dorpsverenigingen van tal van hun leden.
Tot Garmerwolde hoorde vroeger ook het streekje Heidenschap. Dat ligt hier rechts van het Eemskanaal, ongeveer daar waar het Slochterdiep begint. Aan de linkerkant van het Eemskanaal loopt Garmerwolde door tot bijna aan de Rollen (een eindje onder de J.B. Bronssluis). Daar lag vroeger de scheepswerf Wed De Jong. Begin negentienhonderd afgebroken. Op de vrijgekomen plek werden vervolgens de opslagloodsen van kunstmesthandel Zwartsenberg gebouwd.
Een kenmerkend beeld van Ruischerbrug werd lange tijd gevormd door de hoge silo van de Aceco.
Hieronder vindt u naast een oude pentekening van het Damsterdiep en een paar foto’s, ook een verwijzing naar de ‘Verdwenen brug 3’ . En verder een paar relevante Wikipedia-bladzijden.
Deel deze pagina:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)