Gegraven in | 1866-1876 |
Functie | scheepvaartroute en afwateringskanaal |
Bij het ontwerp ook wel Groot scheepvaartkanaal genoemd. Lengte 26,5 km en een breedte van 60 m, tussen Groningen en Delfzijl. Toegestane diepgang 4,50 m. Bij de aanleg ervan (1866-1876) kreeg men bij veenlagen te maken met zogenaamde verschuivingen. Daardoor werd het kanaal breder dan oorspronkelijk gepland. In 1963 is het nogmaals verbreed. Omdat de zeevaart op het Reitdiep door afslibbing afnam, was de achterliggende gedachte voor het aanleggen van het Eemskanaal het behoud van de zeehavenfunctie van de stad Groningen. De toegankelijkheid van het sluizencomplex in Delfzijl was van groot belang.
In 1958 werd daar een nieuwe zeesluis gebouwd en een nieuwe zijtak. De oude sluis bleef de functie van afwateringssluis behouden.
Brug 4
Garmerwolde kreeg bij het ontwerp een brug toegekend. Die zorgde dat de verbinding met de Garmerwolders in de buurtschap ‘Heidenschap’ in stand bleef. Maar bruggen zijn lastig voor de scheepvaart, dus na de Tweede Wereldoorlog werd de brug vervangen door een pontje. En toen in 1963 het Eemskanaal verbreed werd verdween ook dat pontje.
Wandelen door 1834
Deel deze pagina:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)