Eemskanaal

Gegraven in 1866-1876
Functie scheepvaartroute en afwateringskanaal

Bij het ontwerp ook wel Groot scheepvaartkanaal genoemd. Lengte 26,5 km en een breedte van 60 m, tussen Groningen en Delfzijl. Toegestane diepgang 4,50 m. Bij de aanleg ervan (1866-1876) kreeg men bij veenlagen te maken met zogenaamde verschuivingen. Daardoor werd het kanaal breder dan oorspronkelijk gepland. In 1963 is het nogmaals verbreed. Omdat de zeevaart op het Reitdiep door afslibbing afnam, was de achterliggende gedachte voor het aanleggen van het Eemskanaal het behoud van de zeehavenfunctie van de stad Groningen. De toegankelijkheid van het sluizencomplex in Delfzijl was van groot belang.

In 1958 werd daar een nieuwe zeesluis gebouwd en een nieuwe zijtak. De oude sluis bleef de functie van afwateringssluis behouden. 

Brug 4
Garmerwolde kreeg bij het ontwerp een brug toegekend. Die zorgde dat de verbinding met de Garmerwolders in de buurtschap ‘Heidenschap’ in stand bleef. Maar bruggen zijn lastig voor de scheepvaart, dus na de Tweede Wereldoorlog werd de brug vervangen door een pontje. En toen in 1963 het Eemskanaal verbreed werd verdween ook dat pontje.